Kérdésed van? Hívj bizalommal! +36 30 849 24 53

Blog

MI FÁN TEREM A HANGKÉPZÉS?

Daróczi Gabriella
Daróczi Gabriella
2024.05.16 15:19
MI FÁN TEREM A HANGKÉPZÉS?

Az énektechnika nem bögrés leves, fejlesztésére és elsajátítására nincs gyors és instant megoldás. A szabad és nívós éneklés hosszú évek alatt alakul ki, kitartó és szorgalmas gyakorlások és befelé figyelések eredménye. Kell legalább 4-5-6 év, mire valakire azt lehet mondani, hogy már elég jó szinten énekel. Minél többször gyakorolsz otthon is és keresed, megfigyeled az érzeteket, annál hamarabb érsz el eredményeket. Ez két fős buli, mind a ketten kellünk hozzá!

Miért olyan nehéz a hangképzés és miért tart évekig?


Mert TE MAGAD VAGY A HANGSZER!! SŐT, ÉLŐ HANGSZER VAGY.
Sokan azt gondolják, hogy énekelni mindenki tud. Aha, persze, csak nem mindegy, hogy hogyan. Sajnos senki sem születik úgy, hogy birtokában lenne a tökéletes ének technikának.


A SZÉP HANG NEM ELÉG, JÓL IS KELL TUDNI HASZNÁLNI!!!


A 10 éves Julcsikánál nagyon bájos, ha csak szépen énekel, de ha nem fejleszti a tudását, akkor pár év múlva már nem nézik el neki és nagyon ciki lesz.

A nívós éneklés nagyon összetett és bonyolult fiziológiai és lélektani folyamat. Minden belül történik, benned. Nagyon fontos, hogy úgy énekeljünk, hogy közben ne károsítsuk a hangadó szervünket, a hangszalagokat.

A tökéletes hangképzéshez olyan dolgokat kell tudatosítani és véghez vinni, mozgatni vagy nyugalomban hagyni a testedben, amiket a hétköznapokban, az eddigi életed során sosem figyeltél meg és sosem tudatosítottál. Sosem figyelted meg, hogy mely izmokat és azokat hogyan használod, hogyan lazítod el, mi történik, amikor pl. ásítasz, grimaszolsz, az orrod fújod, hahotázol, sírsz, szeretettel beszélsz, stb.. Egyszerre nagyon sok mindenre kell oda figyelni, ami egy kezdő számára lehetetlenség. Ez a sok minden idővel áll össze egy jól összehangolt és automatizált mechanizmussá.

Az éneklés olyan, mint a sport. Tömény izommunka. Aki énekléssel foglalkozik, annak ugyanúgy edzésben kell lennie, mint egy sportolónak. Az a futó, aki a maratonra készül, nem előző nap lát hozzá az edzéshez és a felkészüléshez, hanem jóval korábban.

Nagyon sokat kell kísérletezni a testeddel, mire kialakul az érzetekhez társuló tudatosság, hogy hogyan tudod tökéletesen és nívósan megszólaltatni a hangod. Ha bármikor fájdalom érzet vagy diszkomfort érzés társul az énekléshez, esetleg be is rekedsz, akkor biztos lehetsz benne, hogy valamit rosszul csinálsz. Ezzel pedig vigyázni kell, mert a sok megerőltetés tönkreteszi a hangod, sőt, még a beszédhangod is kárát láthatja. A vajhoz tudnám hasonlítani: ha kiveszed a hűtőből és úgy próbálod elkenni a kenyéren, akkor széttrancsírozod a kenyérrel együtt, nem tudod szépen megkenni a kenyeret. Ha a vaj szobahőmérsékletű, akkor puha és jól kenhető.

Mivel élő hangszer vagy, így bármilyen gondolat, érzés, lelkiállapot, fizikai befeszülés, görcsösség, bátortalanság hatással van a hangadásra, meghallatszik a hangzáson. Pl. ha valaki megbántott és gombóc van a torkodban és a gyomrod egyben van, már nem fogsz tudni lazán énekelni. Vagy befeszültek a vállizmaid, esetleg merev tartást teszel az állkapcsodra, lagymatagul tartod a hasfalon lévő izomzatot, befeszíted a lábujjaid a cipőben, stb...

Az éneklés testi, lelki, szellemi állapot. Ezt mind egyszerre kell figyelembe venni a hangképzés során. A megfelelő légzés elsajátítása mellett fontos szerepet játszik az egyéniség, a személyiség, az emberi lélek.



ELME + TEST + LÉLEK + HANG

 

BEFELÉ FIGYELÉS + TESTTUDATOSSÁG + SZORGALOM + KITARTÁS ÉS ELTÖKÉLTSÉG + SZENVEDÉLY + KARIZMA


Több évnyi rossz beidegződésről és szokásról kell leszokni és újakat kialakítani, és ez mind időbe telik. Mivel minden benned történik, így nem olyan egyszerű megmutatni, mint pl. hogyan kell billenteni a zongorán vagy húzni a vonót-, hogy hogyan kell helyesen csinálni. Pl. a tanár nem nyúlhat be a szádba. Csak a benned lévő érzetekre tudsz támaszkodni és nem megy külső kontroll nélkül, egyedül. Meg kell figyelned tudatosan, hogy mikor mit érzel: ha ezt csinálom ezt érzem és ezt hallom, ha azt csinálom, akkor meg teljesen mást.


Miért nem jó otthon, egyedül, tanár nélkül kísérletezgetni?


Mert fogalmad sincs a helyes technikáról és a jó érzetekről. Mert öntudatlanul egyre több rossz izomállást, izom feszültséget és rossz érzetet gyakorolsz be, amit utána igen nehéz vagy nem is lehet kijavítani. Vért izzad a szakember is és te is. Hozzászoksz a rosszhoz. A sok erőltetett és helytelen énekléstől tönkreteszed a saját beszéd- és énekhangod. Ráadásul máshogy hallod magad belülről, mint más kívülről.

Mi a szabad éneklés legnagyobb ellensége és akadályozója?

A szabad éneklés legnagyobb akadályozója a félelem, a bátortalanság, a görcsösség, a stressz. Ha ezek közül bármelyik jellemző rád, akkor ezeken is kell dolgoznod. A folyamathoz hozzátartozik a pszichés változás is. Érdemes felkeresni egy ezzel foglalkozó szakembert is, aki segít a pszichés blokkok feloldásában.

Szakszerű hangképzés nélkül ne kockáztass: az emberi hang sérülékeny. Mindenképpen keress egy szakavatott magánének tanárt, ha nem vagy tudatában a helytelen és dilettáns hangképzés ártalmaival és buktatóival. Az emberi hang igen értékes és érzékeny hangszer - nem érdemes egyedül, szakmai segítség nélkül kísérletezni vele, mert öntudatlanul, az ismeretek hiányában többet ártasz neki, mint használsz. Rossz szokásokat alakítasz ki, amiket már nehéz lesz kijavítani. Mindenképpen szükséges a külső kontroll.